Specialafdelingens elever har generelle indlæringsvanskeligheder. Visitationen sker i visitationsudvalget efter indstilling fra forældre, skole og PPR. Skolen har specialelever fra 0. – 10. klasse. Skoledistriktet er Hjallerup og Dronninglund Distrikt, men elever fra andre disktrikter, der er visiteret til x-klasserne kan sammen med elever fra nabokommuner blive indskrevet i specialafdelingen. I specialafdelingen er eleverne delt i Yngste og Ældste-klasser og lærerne skaber et trygt, overskueligt og genkendeligt undervisningsmiljø. De respektive klasser i x-klasserne er tilknyttet de tilsvarende afdelinger i almendelen med fokus på mulighederne for inklusion og samarbejde.
De pædagogiske rammer for lærerne er at tilrettelægge undervisningen så:
- den tager udgangspunkt i konkrete ting og elevens forudsætninger
- den giver fordybelse for eleven
- eleven får tillid til egne evner
- eleven får handlekompetencer
Undervisningen består af 3 ligeværdige dele:
- praktisk/musiske aktiviteter
- fysiske aktiviteter
- teoretiske aktiviteter
Undervisningens mål er at udvikle eleven personligt, fagligt og socialt. Lærerne arbejder derfor også med at skabe netværk for eleverne gennem undervisningen. Eleverne undervises i grupper i fagene dansk, matematik og engelsk. Eleverne undervises i større grupper i idræt, f.eks yngste gruppe/ældste gruppe, svømning er fag på skoleskemaet i 1. – 7. klasse.
Andre fag (billedkunst, natur/teknik, religion, historie, musik m.fl) sammenlæses i emner, og ”faget” kaldes T-fag. I denne undervisning tages udgangspunkt i en varieret struktur hvor eleverne arbejder både tværfagligt og fagligt i på forskellige hold på tværs af, blandt andet, årgange og interesser.