SFO - Pyramiden

Velkommen i Pyramiden

Pyramiden er navnet på SFOen på Dronninglund skole, som sammen med Asaa udgør Distrikt Dronninglund. Vi er et fritidstilbud, hvor vi er optaget af at skabe nogle rammer for børnene, hvor de både bliver mødt på deres egne initiativer og samtidig oplever at blive præsenteret for både aktiviteter og mennesker, som de ikke nødvendigvis møder andre steder. Det er vigtigt for os at værne om børnenes glæde og ret til fritid samtidig med, at de også skal udvikle sig og lære, når de er hos os.

Vi er et tilbud hvor vi skabet deltagelsesmuligheder for alle og en institution, hvor tryghed, trivsel og leg er i højsædet. Vi hylder mangfoldighed og ønsker at skabe et miljø, hvor børnene oplever sig hørt og forstået og samtidig bliver tryg ved også selv at høre og forstå andre.

Leg og udvikling

I SFOen er man i princippet færdig med skoledagen, men det betyder ikke, at man er færdig med at lære. Som SFO er vi et læringstilbud, men læringen foregår med udgangspunkt i legen, som både kan være noget børnene selv sætter i gang eller noget, de voksne har startet.

Der er en høj grad af selv – og medbestemmelse i SFOen, så det vil være sjældent man skal deltage i noget, man ikke selv har valgt. Samtidig er vi også bevidste om, at nogle børn har brug for at blive støttet mere end andre i forhold til at deltage i en ny aktivitet og her er vi selvfølgelig opmærksomme på den enkeltes behov.

Vi følger året traditioner som f.eks. påske, høst, halloween og jul. I forbindelse med højtider m.m. bliver der igangsat aktiviteter, som både støtter op om børnenes læring og trivsel bare med udgangspunkt i den pågældende tradition.

Pyramiden er bygget op i funktionsopdelte rum, så der er mulighed for at lege med mange forskellige ting og mange forskellige børn. Derudover har vi hallen 2-3 gange om ugen, hvilket giver gode muligheder for fysisk udfoldelse i løbet af ugen. Særligt i vinterhalvåret hvor vejret kan udfordre i forhold til at være ude. Når det er sagt er det altid en mulighed at være ude og lege uanset årstid og vi prioriterer, at børnene har mulighed for at bevæge sig.

Praktisk

SFOen har åben fra kl. 06.30-17.00 mandag til fredag. Har man brug for pasning fra kl. 06.00, er der mulighed for at søge dispensation hos SFO-lederen. Det er ligeledes muligt at spise morgenmad i morgen SFO.

Kl. 8.00 begynder vi så småt at pakke sammen og sende børnene i skole. De ældste går selv, men de yngste bliver fulgt over i klassen. Om morgenen har vi fokus på, at der skal tilgodeses de forskellige behov, der er for en god start på dagen. Nogle har brug for at sidde stille og roligt og ikke skulle så meget, mens andre kommer med et højt energiniveau og har brug for, at der sker noget.

Om eftermiddagen skal børnene selv medbringe eftermiddagsmad. Gerne i en køletaske, da vi ikke har køleskabe til deres mad.

Det er altid en god ide for børnene at have tøj med, der egner sig til årstiden og lidt skiftetøj til at hænge på rummet. Det giver en bedre dag, hvis barnet er klædt på til det, der skal foregå i stedet for eksempelvis at komme til at fryse, hvis man skal gå rundt i noget vådt tøj.

Vi bruger det samme komme/gå system i Aula, som man kender fra børnehaven, så der er formodentligt en tryghed forbundet med brugen af det. I det hele taget er Aula vores primære kommunikationsredskab og man vil hurtigt kunne få svar fra os ved spørgsmål der.

I ferierne har vi som regel sampasning med SFOen i Asaa, som også er en del af distrikt Dronninglund. Vi er primært i Dronninglund, men der vil også være tidspunkter, hvor vi er i Asaa, men det vil der altid blive givet besked om.

Personale

I Pyramiden er der ansat 2 pædagogiske assistenter, en i fleksjob, en studerende, 8 pædagoger og en distrikts SFO-leder. Næsten alle personaler har timer i skolen i løbet af dagen i 0. – 2. klasse og er derfor gennemgående for SFO børnene, nogle gange helt fra morgenstunden til eftermiddagen. Det giver en god sammenhæng og gør, at vi kan støtte op om børnenes trivsel på flere arenaer.

Rammebeskrivelse

På Brønderslev kommunes hjemmeside kan I læse rammebeskrivelsen for alle kommunens SFOer. Denne er grundlaget for måden at se og arbejde med børnene samt holdepunktet i forhold til at børnene oplever et meningsfuldt fritidsliv med plads til det, der optager dem og skaber muligheder for at indgå i fællesskaber, der støtter op om den de er og det de bidrager med.

Rammebeskrivelse for SFO (bronderslev.dk)

Indmeldelse

Ønsker man sit barn indmeldt i Pyramiden gør man der via pladsanvisningen på Brønderslev kommunes hjemmeside.

Kontakt informationer:

Dronninglund skole