Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Overgange -fra børnehave til før-skole

Overgang fra børnehave til førskolegruppe

På Dronninglund skole vægter vi overgangen fra børnehave til skole højt og vi har et solidt samarbejde med byens børnehaver om at gøre overgangen så glidende som muligt for børnene. I Brønderslev kommune er det i 2023 blevet indført at kommende skolebørn skal tilbydes at starte op i førskolegruppe på den skole, de er indskrevet på. Det er personalet i SFOen, som tager sig af opgaven og det primære fokus for os i forhold til de nye børn, er at skabe tryghed og forudsigelighed i de nye omgivelser. 

For at skabe den gode overgang udarbejder vi hvert år et årshjul og tilretter vores fælles kanon med børnehaverne, så vi har bla. besøgsdatoer og forældremøder på plads. Børnene begynder allerede i oktober at møde hinanden på tværs af børnehaverne og fra november starter de med at besøge SFOen. Herefter øger vi frekvensen af besøgene og de vil have besøgt SFOen mange gange sammen med børnehaven inden opstart i førskole til april, det år de starter i skole.

Den fælles kanon er en af vores måder at skabe sammenhæng for børnene og gøre noget genkendeligt, når de træder ind i skolen/SFOen. Det betyder, at man i børnehaven øver de samme sange og lege, så børnene kan dem, når de starter i førskole og senere hen i skole. De læser også i de bøger som de vil blive præsenteret for i skolen og I børnehaven øver man f.eks. også at klappe tre gange, når der skal være ro i gruppen. På den måde er metoden ikke ny for børnene, når kommer i skole og bare en lille ting som dette kan skabe ro hos et barn, der i forvejen står i en masse nye indtryk. 

Derudover er kanon med til at give dem alle et fælles afsæt for opstarten og de kan på den måde hurtigere føle sig som en del af et større fællesskab. I det hele taget er fællesskabet noget, vi lægger stor vægt på både i overgangen og i arbejdet i førskolegruppen. Når børnene oplever, de er en del af fællesskabet gennem fælles lege og aktiviteter, oplever de også, at være en del af noget større end dem selv, samt at have værdi for det, de indgår i. 

Livet i førskolegruppen

Når børnene starter, holder vi en lille festdag, men husker på at det ikke er første skoledag, så derfor behøver man ikke medbringe skoletasken her. Så mister den sin værdi til skolestart. Men vi vil selvfølgelig gerne fejre, at børnene starter og laver lidt særligt ud af det om morgenen den første dag. Vi anbefaler, at man som forælder sætter en uges tid af til indkøring alt afhængigt af jeres barns behov. Nogle er flyvende fra starten, mens andre kan have brug for lidt ekstra tid til at sige farvel. Uanset så er der voksne i institutionen, der gerne vil hjælpe med at give en god start på dagen.

Hverdagen

SFOen er åben fra kl. 06.30-17.00 hver dag. Har man brug for pasning fra kl. 06.00, kan der søges dispensation hos SFO-lederen. 

Førskolegruppen er samlet som gruppe mellem kl. 08.00 og 13.00, så de børn der møder ind inden kl. 08.00, vil derfor være en del af den samlede SFO. Her vil der dog være personale fra førskolegruppen, som er der fra kl. 07.00. Der er mulighed for at spise morgenmad i SFOen og vi tilbyder havregryn, cornflakes, havregrød eller knækbrød. Derudover skal børnene selv medbringe en formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad. Vi anbefaler, at de får en lille køletaske, som de kan have deres mad i, da vi ikke har køleskabe til maden.

En typisk dag i førskolegruppe vil betyde, at der mellem kl. 08.00 og 09.00 er fri leg inden der spises formiddagsmad. Herefter går der aktiviteter i gang, som er voksen styret, hvorefter børnene igen kan lege indtil madpakker omkring kl. 11.30. Herefter vil børnene komme udenfor og lege og vi laver i det hele taget dagens struktur i forhold til spisning m.m. så den passer med den hverdag, de vil få, når de kommer i skole. 

Når de andre børn kommer fra skole, er der igen voksenstyrede aktiviteter som de kan deltage i sammen med de andre. Nogle dage vil de også opleve, at de laver noget som, kun er for dem om eftermiddagen. Det kunne f.eks. være en tur i hallen.

Om eftermiddagen vil vi I starten være opmærksomme på, hvad førskolebørnene har brug for i forhold til at føle sig trygge i den store gruppe af børn og derfor vil de voksne fra førskolegruppen være omkring dem. Det er en balancegang mellem at skærme dem fra for meget kaos og samtidig lade dem nyde de nye bekendtskaber med de ældre børn, som de kender fra børnehaven eller pga. ældre søskende.

Tryghed 

Vi deler børnene op i spisegrupper, som er dannet på baggrund af børnehavernes anbefalinger om, hvem der vil have glæde af at være i gruppe sammen.  Børnene er en del af deres spisegruppe ved alle måltider og når de skal lave voksenstyrede aktiviteter. Dette gør vi for at skabe nogle mere overskuelige rammer, som støtter op om at blive tryg i hverdagen. Hver spisegruppe har en voksen tilknyttet, som også er kontaktperson for børnene i gruppen. Det betyder, at det er den, som I forældre kan tage fat i, hvis I har noget, I har brug for at vende omkring jeres barn. I vil opleve, at alle børn får et godt kendskab til alle de voksne i førskolegruppen, da de er meget tæt på alle børn. Det samme vil ske i forhold til de andre voksne, som kommer, når SFOen er åben for alle børn, da førskolebørnene langsomt kommer til at blande sig med resten af SFOen.

Vores arbejde med børnenes tryghed kommer til udtryk gennem rutiner og gentagelser for børnene. Når de stille og roligt oplever, at noget er det samme hver dag, vil de også kunne slappe af og være i stand til at prøve nye ting af. Derfor lægger vi gradvist nye tiltag på i gruppen, så de ikke skal opleve alt nyt på en gang. 

Det betyder, at vi f.eks. langsomt introducerer dem til skolens og ikke kun SFOens lokaler. De kommer til at møde de lærere, de skal have i 0. klasse og på den måde bygger vi stille og roligt på, så de til første skoledag er helt klar på, hvad de skal og er modtagelige for det nye der sker, når de skal til at indgå i et klasserum og modtage læring på en helt ny måde. 

De 3-4 måneder børnene går i førskolegruppen er selvfølgelig en kort periode og den går rigtig hurtigt. Alligevel er det en god tid for os til at lære børnene godt at kende og på baggrund af det, får skabt nogle gode og harmoniske klasser. Der er mange elementer i spil, når vi skal skabe en god klasse, så derfor handler det ikke kun om at børn kommer sammen med deres bedste ven. Det handler om at skabe en klasse, hvor de fungerer bedst muligt sammen allesammen og hvor der er de bedste forudsætninger for at kunne tage imod læring.